5 października 2022

Rola przyjmowanej wody

1 min read

Woda obecna jest w przyrodzie w każdym miejscu, również w naszym ciele. Sam mózg składa się w 76 procentach z wody, a mięśnie z 75%. Z tego powodu, nie powinno być to nowiną, że woda ma niebagatelny wpływ na poziom sprawności fizycznej. Zapotrzebowanie na wodę znacząco wzrasta podczas wysiłku fizycznego. Podczas nawet lekkiej czynności fizycznej jak wybieganie, z ciała „ucieka” około 0,5 litra wody. Pozbywamy się jej wraz z moczem, potem czy oddechem. Wraz ze wzrostem aktywności fizycznej, wzrasta strata wody – może wynosić do 2-3 litrów. Oprócz intensywności wysiłku, utrata płynów uzależniona jest kondycją zawodnika, temperaturą i wilgotnością powietrza. W celu prawidłowego nawodnienia ustroju, należy na 2 godziny przed rozpoczęciu wysiłku, wypić 500 mln płynu i następnie przez 15-20minut uzupełniać wodę w ilości 120-180 ml. Jeżeli przystępujemy do krótkotrwałego wysiłku, który trwać będzie do godziny czasu, należy wypić 250 mililitrów płynu, na 30 minut przed rozpoczęciem czynności. W trakcie wysiłków interwałowych należy przyjmować taką ilość wody, która wynika z utraty masy ciała – związanej z poceniem się. Temperatura napoi powinna wynosić 15-22 stopni.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.